Konflikter og kommunikation

Vi har sikkert alle prøvet at være involveret i en eller anden konflikt. På tættere hold. Sådan forstået, at vi var personligt involveret i konflikten. Det kan have været et ægteskabeligt skænderi. Eller en meget ophidset diskussion med et familiemedlem. Det kan også have været en konflikt på arbejdspladsen – måske i form af uenighed med andre kollegaer om, hvordan et bestemt problem skal løses. Det kan også have været i form af, at du er medlem af en fagforening og dermed deltager i strejken, fordi der bliver ikke lyttet til kravet om højere løn. (Bare tænk på sygeplejerskerne.)

Involvering

Du behøver ikke altid at være direkte involveret i konflikten. Det kan være, at du slet ikke forstår, hvorfor konflikten er opstået. Du gør bare, som din fagforening fortæller dig, at du skal gøre. Og så overlader du det til fagforeningens forhandlere om at få jeres krav igennem. Det er jo bl.a. også derfor, du betaler til din fagforening. Men, selvom du måske ikke er direkte involveret i konflikten, så vil det alligevel være fornuftigt at sætte dig grundigt ind i, hvad der ligger til grund for konflikten – fordi du vil blive spurgt om det. På et eller andet tidspunkt. Og kan du ikke svare på et spørgsmål, der er personligt rettet til dig, ja, så kan det være, at du kommer ind i en helt anden type konflikt. Måske et skænderi med din bror eller søster. Det vil du naturligvis ikke. Så du skal altså vide, hvorfor du er i konflikt og går i strejke. Og ja, du har ikke brug for den store viden om, hvordan du skal løse en eventuel konflikt med din søster eller bror. Du ved, at det vil være en midlertidig konflikt, som I får løst – på en eller anden måde – lidt senere.

Kurser i at håndtere kommunikation og konflikt

Som du kan se, så findes der flere forskellige typer konflikter, som du måske indgår i. Om du vil – eller ej – er et fedt. Du er – bliver – en del af konflikter. Og ja, du har sikkert oplevet, at der har været dygtige mennesker, der har fået særlige kurser i konflikthåndtering og kommunikation, involveret, som har blandet sig i konflikten. Uden at de egentlig har en legitim grund til det. Bare fordi de kan. Eller fordi en af parterne i konflikten kaldte dem ind. Det er nemlig slet ikke usædvanligt, at dem på arbejdspladsen, der har fulgt et kursus i konflikthåndtering, bliver kaldt ind som en slags mæglere i en konflikt.

Finde fælles ståsteder

De får simpelthen til opgave, at få to uenige parter til at komme i dialog med hinanden, så de kan finde en tilfredsstillende løsning. Det kræver viden at kunne mægle i sådan en konflikt. Det handler om, at du skal være positiv men også totalt nøgtern.  Og så skal du være i stand til at få begge parter til at lytte til dig, når du trækker de store linjer op, som de så kan bruge til at bygge en løsning på konflikten op over. Det tager tid at lære. Det kræver, at du er tålmodig.