Folie og klistermærker

Der har været travlt i butikken. Ikke kun har alle medarbejdere været i fuld gang længe inden jul med at få sat julepynten op. Nu – her efter nytår – har de så også været i gang med at få den taget ned, så de også har kunnet gøre klar til udsalget. Det har ikke kun handlet om at få pakket julepynten ned. Det har også handlet om at få pillet de der klistermærker på vinduerne ned. Det er sådan set ikke så svært at få dem ned fra udstillingsvinduerne. Det var bare hundekoldt at stå derude og skrabe dem ned. Det var et job, som blev udført i de stille perioder i løbet af arbejdsdagen – og især midt på dagen, hvor temperaturen er højest. Du bad den unge mand, som du ansatte lige inden jul, om at udføre dette job.

Til vinduerne

Der er dog ingen af medarbejderne, der har fået forfrysninger i fingrene eller er kommet til skade, fordi de har stået på en stige. Men der er især en af dem, der har anbefalet dig, at når du nu skal bestille nye klistermærker, så ville det være en idé at kigge på mulighederne, som der findes med folie til vinduer. Den specifikke medarbejder, som havde fået pillet klistermærkerne ned, fortalte dig om folie, som han kender fra dengang han solgte biler.

Han havde åbenbart sat sig ind i emnet, fordi mange af hans tidligere kunder havde brug for, at der kom reklamer på deres firmabiler. Han nævnte, at du kan få selvklæbende folie, som kan sættes op – indvendigt – på vinduer. Den slags folie kan også trykkes med tekst eller logoer og det ville da være fint, hvis alle medarbejdere kunne undgå at blive forkølede, fordi de står udenfor for at trække klistermærker ned.

Særlig folie til vinduer og døre

Du talte lidt mere med din medarbejder om det. Han fortalte dig bl.a. at der findes mange forskellige typer lim på klistermærker. Han sagde også, at du kan få kraftige og lidt mindre kraftige klistermærker. Nogle har en meget kraftig lim – og de er faktisk beregnet til at blive siddende uden på vinduerne i mange år. Andre har ligefrem sugekopper, som bevirker, at de er meget nemmere at fjerne fra ruderne. Han var ret vidende om emnet.

Han bad dig om at undersøge, om det ikke kan betale sig for dig at kigge lidt mere grundigt på udvalget af klistermærker og folie til vinduer og døre, så du ikke bare blindt køber den type, som du altid har gjort. Som han sagde: ”Teknologien har jo udviklet sig over de sidste år. I dag kan du fx også købe klistermærker, der ikke indeholder PVC og som derfor er meget mere venlige imod miljøet.”

Du overvejede på et tidspunkt – under samtalen – om din medarbejder var uforskammet overfor dig. Men det kunne du ligesom ikke helt definere. Han er godt nok en ung mand, men hvad sagde han egentlig til dig? At du, med mere end 30 års erfaring i din branche, ikke behøver at hænge fast i gamle vaner. Du kan gøre mere for ikke at belaste miljøet.